SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Tuesday, June 30, 2009

mari membaca buku




da lama aku tak cite pasal buku2 yang aku beli kebelakangan ini..takpe kita cite sikit2 dulu mana yang aku da baca.....buku di atas aku beli masa aku g conference...depan bilik presentation ada gerai buku....aku apelagi...naik juling mata aku tgk buku2 kat c 2...adalah perabis dalam tuttt...


buku diatas adalah dari coretan catatan dari vc uitm iaitu sape lagi kalo bukan prof dr.ibrahi* sha*. buku ni menceritakan pengalaman dia sebagai ANAK MELAYU, falsafah MELAYU yang patut diikuti oleh Bangsa MELAYU itu sendiri. Dia mempunyai azam yang tinggi untuk memertabatkan bangsa MELAYU dan menggariskan lebih kurang 50 falsafah yang aku rasa memang patut diikuti. Selain itu buku memaparkan interpretasi falsafah beliau kepada monumen keris...



prof dr.ibrahi* sha*



ada beberapa input yang aku nak share disini. Suatu malam ayah dia pernah bersyarah mengenai perkataan 'MELAYU'-MIM [M], LAM [L], ALIF [A], YA [Y] dan WAU [W]

[M] : main-main, mundur, marah, miskin, mungkir, malas, munafik
[L] : lemah, lalai, lembab, lekeh, loklak, lapok, lesu, liar, layu, lurus
[A] : angkuh, alpa, amok, alat, alah
[Y] : yenki (biar papa asal bergaya), dan sentiasa [Y]a
[W] : was-was, wasangka, wabak...


hohoho dasat tul makna MELAYU ni...sume ni beliau mahu menggantikan kepada 50 falsafah yg dia utarakan...apekah itu...baca la sendiri..lalala..pepehal pun "TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA"






buku ni pulak bukan aku beli. tapi pinjam..ermm ekcelli diberi pinjam n disuruh baca oleh azrin*...secara kasarnya buku ni mengisahkan tauladan2 dan contoh2 yang berguna yang diterapkan oleh hassan al-banna (al-ikhwan) dalam mendidik anak2. Byk contoh berguna macam cara menegur anak2, makan2 bersama2, pecahan duit belanja, amalan membawa bekal ke tempat belajar, ketidaksukaan dia kepada tontonan wayang dsb...al-hamdulillah diharap dengan izinNya aku mendapat sesuatu dari buku ini walaupun aku tak punyai anak malah isteri pun xde lagi
`
`
`
`

No comments:

Post a Comment