SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Wednesday, January 7, 2009

Medical Checkup

Dulu masa tahun 2006, aku alami eksiden yg boleh diklasifikasikan sebagai kritikal (doktornye pendapat), teruk n dasat (org ramai), wah takutnya!!! (bebudak)..hahaha. Yela teruk gak kecederaan aku. Patah sana patah sini simen sana n sini. Da jadi cm robot plak hohoho. Kene wat operation tue..jgn main-main and doktor suruh terus wat operate. Xyah queue ngn patient lain. Kiranye dapat laluan istimewalah..dpt green light dr doctor bedah. Tp urgent pun aku kene tunggu gak seminggu sblm masuk dewan bedah. Sbb rupe2nye slps tue ada org lagi dasat(3x) dr aku. Org2 itu punya eksiden menyebabkan aku dapat nombor corot. Ingatkan aku dapat no 1 kene bedah dl tp turun pangkat jadi no ke brapa ntah tatau. By dat time terbongkang la aku atas katil sepital. Masuk wat ORTHOPEDIK. Wad ini dikhaskan untuk org yg patah-patah tulang. Ada patah kaki, tangan, bahu, rusuk, lutut n paling teruk patah tulang belakang. Pandang katil sebelah kiri ada org tua melayu. Katil depan org tua india. Katil arah barat daya (woo masuk ilmu geografi lak) seorang nenek cina. Aku rasa kan time tue aku da jadi macam org tua plak..hahahaha...xde pun org muda2. Yg ada pun sikit. Tue pun ada sorang remaja skolah. Mase time buring2 tue tanye gak budak tu...cmner die leh terlantar masuk wad. Dia ckap kaki die patah tebu. Diulang patah tebu. WAAAAH. Kiranye macam patahkan batang mancis la. Tanye lagi tulang belah mane yg patah. Die ckap tulang kering. Sbbnye kalo x silap kene langgar lori..siankan. Lori boleh kasi patah kaki dia. Lom lagi basikal. Mesti lagi dasat.

Uuuu takut gak bile ingat2 mase kt sepital dulu especially time before masuk operation room. First time tue nk kene bedah. Bangga tol aku. Bukan senang nk kene dibedah..x sume org dpt kan…hahaha…apakah??..bukan ke org x suke kene bedah. Sbb nye suatu perasaan keSAKITan yg amat dasyat akan muncul. Org slalu ckp kene bedah tue x sakit sbbnye kene BIUS. Mula2 suke la sbb nanti x rase sakit sbb kene bius tp suke itu cume dlm jangka masa yang pendek. Sakit tue datang time lepas bedah. Yela bius a.k.a DADAH sudah abis dlm badan. Dos yg ada dlm badan sudah abis. Masa tue memang rase sakit sampai nk cakap pun x boleh. Nak minum air pun x larat disbbkan peritnye kene bedah. Masuk kol 8 pagi and selesai dlm kol 4 ptg. 8 JAM tue dlm dewan bedah.

Malam tue (esok pagi2 kene bedah) jam 12 aku da kene puase. Apepasal plak kene puase. Rupenye bila kene bedah mesti kene bius. Kalo bius yg boleh kasi pengsan satu badan, organ-organ dalaman kita akan berhenti bekerja. Jadi kalo ada makanan dalam perut, makanan tersebut x akan diproses and kita akan rase sakit. hohoho komplikated la pulak. Sejam sblm kene bedah, dr akan datang. Check blood pressure + etc. Amik darah la. Nasib baik nurse yg dtg skali tue cantik. Hahaha..da nk kene bedah pun nk usha2 lagi. Lagi 10 minit nk kene bedah, doktor2 pakar, doktor pelatih nurse2 cun akan dtg kt katil aku. Tanye la perasaan aku cner. Nak rase pe lagi...rase takut la..ape punye soklan la dr tue. Ada sorang dr tue suh aku mengucap wat kali akhir..mane la tau kot2....Whoa horror tul time tue. Then, attendance bwk aku g dewan bedah kt floor lain. Masuk je dewan bedah, doktor2 da pakai mask tutup mulut and kepala. Cara nk bagi aku aku pengsan bukannye kene cucuk syringe tapi pakai topeng gas + letak some liquid kt saluran tiub yg cucuk kt lengan aku. Then x sampai beberapa second, aku da pengsan. Sedar2 je, aku da ada kt satu station which is the place for the patient after surgery. Time tue rase sakit bukan main kuat. Tambah lagi ade budak nangis dengan suara yg nyaring lagi merdu kt bilik tue. Tgk2 rupenye die pun br kene bedah. Kalo x silap jari jemarinye patah kot. Aku ingat lagi time tue aku rase terAMAT haus. So first word yg aku ckp ngn ayah aku, aku nk minum air coke…hahahaha…n first word ckp kt doktor..aku nk kene inject lagi sbbnye rasa sakit sangat. Tempat luka kene belah ngn pisau bedah tu bukannye kene jahit. Tapi kene STAPLER. Diulang lg sekali ek…kene STAPLER. Tp yg ni bukan stapler kertas tue, tp stapler khas untuk manusia. Reason yg doktor bagi..nape x jahit je…doktor cakap tempat yg kene bedah tue besar and panjang…so the best solution pakai stapler. Bile aku rse2, memang ade bentuk cm stapler kertas tapi ni saiz yg besar.

Ramai gak member aku dtg lawat. Tp ada satu perkara yg menyebabkan aku rasa cuak x tentu pasal. Ramai kwn aku mintak maaf dari aku kalo de wat salah ke pe and suruh aku mengucap banyak2. Aku heran la..bukannye nk g mati. Cume sblum tue aku ckp aku kene bius satu badan which means aku akan paralyse and pengsan time bedah nnt. Kwn aku ckp takut time mase aku kene bedah tue..nyawa aku da xde. Pergh...terus jadi cuak x tentu pasal..tp biase la kan aku kan cool. Tp cool di depan kawan2. Bile sume org da balik..hilang da rase cool. Rase takut, cuak, bdebar. Hohoho. Da la aku x taubat lagi. Xnk kene eksiden lagi..

Berbalik kepada tajuk entry di atas, aku telah pergi ke klinik wat medical checkup wat kali terakhir. Lepas ni xde lagi g hospital. Sedih aku..yela x dpt jupe nurse2 yg cantik...KAH KAH KAH...tp kira orait la tue...sbb byk gune duit..duit byr admin la + duit x-ray la..mcm charge kene. Syukur.. dr kate kata aku da fully recover. Tulang pun da tumbuh. Besi TITANIUM pun berada dalam keadaan baik. Kjap je discuss ngn dr.

Atas kesedaran yg x berbelah bahagi, aku g klinik wat checkup.Wat urine and blood pressure. Takut kene sakit buah pinggang and high pressure, strok etc. Kat PPUM xde service wat medical checkup. Kali akhir mase aku wat medical checkup time nak daftar master. Nk masuk U kene wat checkup n x-ray. Tanye ngn mkck yg jage kaunter klinik tue, brape fees yg kene byr. Die ckp x byk. Kalo full medical checkup (ade x-ray, blood test,blood pressure, urine test, etc) mahal. Adelah nk dekat RM 200. Tp aku just nk check urine n blood pressure. RM 42 ringgit je.

kat bwah ni pulak result urine test aku

So antara banyak result yang kuar, aku cume lebih tumpukan certain point. Cth cm pH urine. Neutral nilainye 7. Kalo dpt bacaan kurang dr 7 and lebih dr 7, tu maksudnye urine tue beracid and beralkali. Something wrong there. PRO plak = kandungan protein. Kalo byk kandungan protein, maksudnya, kemungkinan kita ada sakit buah pinggang. Nasib baik aku dapat neg (negligible) or negative…watever la…so aku xde masalah di sini…aku de bace certain article kt internet...cmner nk tau kita kena kidney failure ialah dengan wat check urine…satu lagi kalo kita kencing and then kita Nampak byk buih2 kuar…tue antara tanda2 sakit buah pinggang. Satu lagi point yg aku tgk ialah GLU = kadar glukosa. Nk tau ade x kandungan gula berlebihan kt air kencing aku…huhuhu nasib baik xde….ok sbg conclusionnya aku diassume oleh dr..aku xde dpt penyakit sperti di atas…alhamdulillah…Next aku plan nk wat lagi medical checkup dlm 6 month from now and include extra test such as check kadar denyutan jantung, ketumpatan tulang (xnk kene osteoporosis), check darah, check mata and lastly kadar lemak dalam badan…hohoho manyak nye..

No comments:

Post a Comment