SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Monday, March 16, 2009

BMI

Last time masa MTE expo kat PWTC, ada satu booth kat entrance wat free check Body Mass Index (BMI). Aku da lupa name booth 2. Tapi aku sure, booth 2 ramai sangat orang. Ingatkan ada cabutan bertuah takpun ada artis terkenal ke pe, rupa2nye booth yg bagi free service BMI. So, aku pun try gak sebabnya bukannya da awek cun kat c2. Tapi ada doktor yang leh bagi free nasihat tentang kesihatan. Yela, sekarang sikit2 nak bayar. Hasilnya seperti tertera di bawah.




BMI aku (umur 25 pada Feb 09)



Fuyooo..nampaknya aku ada peningkatan dari segi berat. Before dis aku teramat la kurus. Then, the good news is my BMI result. Nasib dalam lingkungan acceptable. Mengikut Wikipedia, ideal BMI is between 18.5 ke 24.9. Kalo below 18.5 = underweight. Kalo dapat nilai 25-30 = overweight. Kalo dapat 30 ke 40, tu name nya da gemuk sesangat. Diklasifikasikan sebagai OBESITI. Bila dapat title ni, da kena setat jaga makan. Sebabnya, penyakit akan mudah hinggap.

Cara nak kira mudah jew====>


BMI = Weight / (height * height)
Contohnya: jika berat 60kg, then tinggi 170cm so BMI = 60/(1.7*1.7). Unit dalam Kg/m (kuasa 2). So aku nye BMI sudah lepas takay minimum (19.9). Hokey la 2. Tapi result tu suh aku tambah lagi 4-5 kg lagi. Agaknya biar lagi ok kot.


Kandungan air dalam badan

Yang ni pulak cara-cara nak kira kandungan air dalam badan. Seperti mana yang kita tahu, badan kita kena mengandungi air sekurang-kurangnya antara 60% to 70% air. Kalo tak, korang akan rase kurang kencing. Konpem kencing korang mempunyai nilai viscosity yang tinggi. Likat nak flow. So, kesannya, banyaklah mendapat garam-mineral yang tidak dikehendaki mendap kat pundi kencing. Ini akan effect kat buah pinggang kita. Fuhhh da macam doktor lak aku. hahaha. So berbalik kepada result yang aku dapat, kandungan air dalam badan aky 63%. Hohoho kena minum banyak2 ni.


No comments:

Post a Comment