SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Thursday, March 5, 2009

Forum Kahwin Muda



Hari Selasa lepas aku ada attend satu forum tentang relevankah berkahwin muda. Aku tau tentang forum ni masa aku otw nak gi opis. Aku ada nampak poster kat bus stop. Teringin nak gi tengok. One of the panel malam tu rupa2-rupanya akunya lecturer a.k.a supervisor-Dr. Hmdi.

Sampai je kat akademi pengajian islam, aku rasa aku sorang je visitor dari fakulti lain. Sumanya aku tengok pakai songkok, berbaju melayu and berbahasakan anta-anti (arabian word). Wah dasat tul. Rasa jakun pulak aku ni...hahaha. Yang student pompuan almost 100% pakai tudung labuh. Forsure la kan..wat kat sini..ramai la student aliran agama. Aku je makhluk asing terselit kat situ..lalalalala

Masuk je auditorium, fuh...lagi sekali...fuhhh.. Dia punya audience masyaallah tatau nak cakap pe. Lagu-lagu yang dimainkan suma lagu nasyid. Rupenya majlis tu setat pukul 9 mlm.. yang aku ni terexcited sangat datang awal dalam pukul 8.15 malam. Kan da kena tunggu sejam kat situ.

Ada 3 panels, 2 dari akademi pengajian islam sendiri dan satu dari fakulti engine sape lagi kalo bukan lecturer aku. Yang sedihnya...aku terkantoi ngan lecturer aku ni. Time dia nak masuk auditorium, tak pasal2 terus terserempak ngan aku. Abis la aku conpem esok dia bagitau kawan2 aku yang lain. Mana la nak tutup muka ni..hahahaaa. Kesimpulannya...SAH esol pagi2 lagi aku da kena terjah and gelak ngan kawan2 aku. Lantak la bukannya aku wat benda tak elok pun...lalalala



Points of the forum:


1) Cinta itu suci + fitrah pada setiap manusia
2) Berkahwin muda tue bersifat subjektif....mana2 pun relevan..depend pada pasangan
3) Kemampuan, Komitmen, Kesanggupan dan Kesabaran kunci utama
4) Taboo kalo kahwin muda:
a) Halangan ibu bapa
b) Pelajaran first
c) Macam nak bagi anak orang makan
5) Izin ibu-bapa penting supaya mendapat berkat dari perkahwinan tue
6) Jangan sekali sekali kahwin kat selatan Thai....hahaha
7) Jika mendapat halangan ibubapa- 1) pujuk 2) guna orang tengah 3) doa
8) Orang yang berkahwin muda selalunya berfikiran jauh and lebih matang
9) Tak semestinya berkahwin muda akan bercerai. Orang yang kahwin lambat pun ada yang bercerai


2 je la kot....aku terpaksa ingat point2 ni...huhuu...sebabnya lecturer aku ni suh aku bagi tazkirah masa meeting nanti tentang apa yang aku dapat dari forum ni...wahhhhhhhhh

No comments:

Post a Comment