SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Monday, March 16, 2009

Zakat Pendapatan



Huhuhu. Zakat adalah perkara wajib yang aku kena wat. Dulu masa kat sekolah, ustazah ada bagitau, kenapa kita wajib berzakat. Jawapannya supaya dapat menyucikan diri kita. Lepas tu aku terpikir, caner ha zakat ni nak sucikan diri kita. Yang aku tau masa kalo kita berzakat sure la duit kita habis. Senang cite kalo berzakat, dapat pahala and tak dapat dosa.



Bila da besar ni baru la aku tau kenapa kita wajib berzakat. Berzakat dapat membantu golongan fakir miskin. Selain tu dengan berzakat, tuhan akan murahkan rezeki kita. Macam ada sorang member aku cakap, xkan abis punya harta ko kalo bagi zakat. Bertambah-tambah de la. Masa aku dengar kuliah agama sebelum solat jumaat, tukang bagi ceramah bagitau, Allah bagi rezeki kat manusia bermacam-macam cara. Kalo tak dapat sekarang, conpem akan datang dapat. Contohnya,seperti akan datang anak kita dapat result cemerlang, dapat bantu kita masa tua nanti. Yang pasti tuhan mesti balas. Cuma lambat atau cepat jer....wah3x da macam ustaz lak aku. Just nak ingatkan aku supaya tak lupa berzakat. Tu je



Link ni bawah nak kira berapa yang kita patut bagi untuk zakat pendapatan.










No comments:

Post a Comment