SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Sunday, May 17, 2009

Masak Memasak Bersama Mak




Mari kita memasak bersama mak saya. Pagi tadi family aku g dengkil, beli katil n almari...huhuu...then balik umah tghari...perut aku da lapar sangat ni...nasib baik mak aku beli brg2 basah...cepat2 kitaorang masak...





Kupik2 n buang batang cili padi...then kasi potong guna pisau mak aku...huhuhu




Then kena gunting kepala n ekor udang...kena buang misai2 dia...mari kita menggunting






Sayur2 bayam yang sudah dipotong hendaklah dibasuh dengan air ye puan2 sekalian..ini utk mengelakkan jangkitan kuman macam virus influenza sekarang ni...




Kerja yang ni paling menyakitkan sendi2 aku...hohoho...sakit mata pun ada...sume ada la....mengopek bawang dengan cemerlang, gemilang lagi terbilang...




Tgh tumbuk cili+bilis+bawang...guna alat ini utk mengekalkan keaslian rasa dia...hahaha da macam chef plak aku...






Mari kita menggoreng itu udang. fuhhh mula udang 2 warna putih...karang udah garing, kalor dia automatik bertukar menjadi oren...magic x?





goreng cili kering berserta bawang n bilis...yang ni nak wat sambal cili kering. sume protection cam apron kene pakai...karang tak pasal2 kena minyak panas yang suka sangat melompat2...maklum la..harga minyak udah naik..





Masak sayur bayam. dia punya kueh punya la sedap...





Goreng sekali guna dua kuali. aku sebelah sana mak aku sebelah sini...lagi cepat dan pantas...perut aku da bermuzik2 zapin...kadang2 tu ada muzik tarian singa...da lapar tahap dewa..




Sume sudah tersedia...sayur bayam : ada, udang goreng : ada, petai yang sudah dipotong2: ada, ikan masin : ada, nasi mix wit kicap aminah hassan: ada....copppp...satu lagi tertinggal...dimanakah my precious sambal?....huhu takleh melantak dulu...rupa2nya sambal x siap lagi...mak aku tgh blender sambal itu...





Ini dia makanan2 yang ditunggu2kan oleh aku. Susah nak dapat ni kat kl. cuma mak n aku je tau wat. kat hostel aku takde dapur...kalo x, ari2 aku masak ini sambal. Ini sambal dinamakan sambal cili kering+bilis goreng....sedap seh..tengok gambar pun rase terliur...
.
.
.
ini la saat yang aku suka dimana aku menghabiskan masa aku bersama ayah, mak n adik2 aku...masak bersama2, makan bersama2...tgk tv pun sama2...hahaha semalam masa bukak hadiah yang mak aku dpt sempena ari guru...at the same time kitaorang tgk cite katon sin chan...then masa iklan, adik kembar aku tukar channel lain..nak cari live badminton match...tiba2 mak aku bagitau..."NANTI TUKAR BALIK...MAK NAK TGK MISAE (mak sin chan)"...haaaa? mak aku peminat cite sin chan rupanya...hahaha
.
.
.

No comments:

Post a Comment