SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Monday, April 27, 2009

Solat

AKU PALING TAKUT kalau balik umah...solat time mak aku kat sebelah atau ada dekat2 ngan aku. Conpem kene sound direct sampai tembus telinga aku dengar. HAHAHAHA. Mak aku ni pantang kalo nampak orang salah movement dalam solat. Conpem nak tegur. Tapi bukan lepas solat. Time aku solat gak nak tegur. hahahaha. Maklum la mak aku ni ustazah...


Ada time tue time aku solat...line clear...mak aku kat dapur.. mesti tgh mandi tue. Time ni la nak solat dgn aman. Tapi malangnya..aku solat kat ruang tamu. Ruang radius untuk mak aku tgk aku solat jelas lagi clear. Dengan tiba2 dengar pap..pap..pap... bunyi selipar mak aku. Ni mesti tengah naik tangga...Lepas tu hilang da bunyi tue. Rupanya...mak aku stop jalan n perati aku solat...wahhhhhhhhh... Sbbnya lepas tue mak aku terus sound

"Ha nuar...berdiri tu betul skit. Kepala pandang lantai"
" Tu tgn tue...letak atas sikit dari pusat"
"Salah tue rukuk tue. Tegak sikit badan tue"
"Sujud tu betulkan. Tangan letak betul2. Tegakkan sikit"
"Tegakkan kaki tue bile duduk tahiyah akhir"




Wahhhhhhh.hahahahaha. Masa mak aku sound bukannya aku rs stress. Tapi rase nak tergelak. Kalo adik aku de sebelah kompem die ckap " mak abang nuar tue senyum2 mase sembahyang..jap lagi nak tergelak la tue..." lepas tue betul2 aku gelak...hahahah... tak khusuk sungguh aku...





Ape-pe hal sebelum mak aku dengar bacaan aku...baik aku menyiapkan diri aku ini. Karang tak pasal2...potpetpotpetpotpet...ayat yang konpem akan kuar " ni macam maner nak jadi suami orang, tajwid pun tungang langgang" . So, beli la aku si buku tajwid ni. Aku pun da ingat2 lupe. Paling akhir aku khatam tajwid masa sekolah rendah. Skarang otak da berkarat. Byk yang lupa. Kadang2 bace Quran...lupe yang panjang dan yang pendek.


p/s: Sila baca doa Qunut. Mengikut kawan aku...bacaan Qunut tu ada panjang dan pendek. Yang panjang kene baca 6 harkat. Yang pendek kene baca 1 harkat je. So caner nk bace:

Yang panjang : Qunuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut. cukup 6 harkat
Yang pendek: Qunut. Qunut. cukup 1 harkat je


hahahahaha berdekah2 aku dengar.....

No comments:

Post a Comment