SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Wednesday, April 29, 2009

Buat Passport




Oleh kerana aku akan bergerak ke luar negara...so kena la wat passport. Nape kene wat passport? Visa tu plak apedia? x sama ke ngan passport? aku de tye member aku... kalo nak pergi ke luar negara...kene wat passport...leh guna sampai 5 tahun... passport ni macam ic kita...dlm negara pakai mycard...luar negara pakai passport... Visa tu pula macam pass kebenaran nak masuk ke negara yang mana kita nak g..just wat sekali je....tapi kalo g negara lain, kene wat lagi...macam tiket bas la..

Banyak procedure yang nak kene ikut.

1) Sediakan gambar berukuran passport 2 keping. Tunjuk muka yg terbaru...karang tak pasal2 kene tangkap gambar lagi sekali kalo officer tue x puas hati

2) Isi form. Kene tau nombor surat beranak.

3) Pergi Kaunter. Amik nombor giliran. Bawak form 2 ngn gambar passport

4) Officer tue akan bagi balik form 2 yg sudah dicop n nombor giliran. so kene tunggu sampai dipanggil.

5) Then, sampai je nombor giliran, bg balik form 2+cap jari+ic. Lepas tue officer tue suh tunggu sampai no giliran dipanggil lagi

6) Bile kena panggil je, bawak duit RM 300 hinggit (32 pages). 64 pages for RM 600. Lepas bayar, officer tue akan suh datang balik dalam masa DUA JAM, pergi kaunter 35 amik nombor giliran yang baru

7) Setelah dua jam, dtg balik, g kaunter 35, amik nombor giliran, tunggu dipanggil, lastly baru leh amik passport





Beratur amik nombor giliran. Sampai2 je...da mcm ular da org beratur...nasib baik tak berapa ramai orang sgt pagi2 ni...cepat la sikit amik nombor...




Members yg wat sekali passport. Letih menunggu. Lenkali letak la dalam tu movie theater ke, pertunjukkan karoeke ke, jualan murah sampai 99.9% ke...ini tak..yg de tv yg bukak siaran berita cina...mana la ku paham...huhuhu




..akhirnya siap gak passport aku ni...letih doh tunggu. da la dalam tu sesak. sesak di mana2. sesak kat parking kete, sesak nak byr passport, lastly sesak gak nak makan kat kedai mamak...huhuhu...tensi. Ini dia passport 32 pages yang berharga RM 300 + duit cover 2 hinggit+ duit gambar 14 hinggit (aku terambik salah kedai...ade kedai yg offer lagi murah dowh)+ duit potostat beberapa sen.






gambar takleh tgk. muka aku dlm ni macam muka gengster da. aku tgk pun da naik gerun. ape pe pun aku da de passport...yeahhh
.
.
.

No comments:

Post a Comment