SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Sunday, November 8, 2009

Majlis merisik akunyer



Sabda Rasulullah swt
Maksudnya: Daripada Anas r.a, katanya telah bersabda nabi S.A.W bahawa perkahwinan adalah sunnahku, sesiapa yang benci sunnahku, maka dia bukan dari golonganku.



Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini penting, kerana dalam Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang. Di samping itu, adat ini juga bertujuan untuk menyelidik latar belakang si gadis berkaitan kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah laku, paras rupa serta pengetahuan agamanya

sumber)


alhamdulillah dengan izinnya, satu permulaan dari perjalanan yang panjang untuk berumah tangga sudah pun dilakukan iaitu majlis merisik. Majlis ni dengan erti kata lain seperti yang tertera diatas (malas aku nk eksplen satu2). so lepas ni tinggal tunang n kawin...tak sabarnya aku nih..

hahaha manusia yg baca entry ini sudah kena sihir seketika..kah kah kah...majlis risik ni bukan untuk aku tapi untuk adik kembar aku..hohoho...aku tak tipu la eh cuma ayat tajuk entry tak abis lagi ("Majlis merisik akunyer adik") keke. malas nk letak dot3.

so tadi diorang g merisik ngn jayanya tanpa kehadiran aku dan adik kembar aku. disebabkan adik aku x g, aku pun x g la. giler pe aku nak ikut, karang orang2 di sana ckp aku ni bakal menantu diorang plak..ke tak naya tu.

ingat nak letak gambar diorang tapi aku rasa tak perlu la sbb karang tokmo orang ckp yg bukan2 plak. yela manusia ni kan suka ckp benda2 buruk dari benda2 yang baik walaupun benda tu udah baik dan sempurna. manusia la kan...tak lepas dari kesalahan. harap2 masing2 menyedari dan menginsafi diri masing2 huhuu...macam aku ni udah insap (ya ka nu*r? bila kali terakhir ko tobat nasuha?)





gifts yg nak di bagi. selain cincin, ada bawak sikit cenderamata/hati. yola orang sana udah wat masak2 sedap, kita just bawak cincin, tak sedap ati la. tadi masa balik dari beli barang kt kl, cepat2 my adik-adik bungkus hadiah sbb nak pegi lepas isyak.. apepun tahniah wat adik aku sbb udah mengikat sebelah jari pompuan yg dia nk kawen. satu lg jari (tunang) akan menyusul kemudian. Aku..bila pulak? huhu
`
`
`

No comments:

Post a Comment