SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Tuesday, August 4, 2009

Kenduri Tahlil




Balik kampong ari sabtu lepas, tatau pulak malam 2 ada kenduri umah Wak Sae*ah. Nasib baik mak bagitau aku. 2 pun masa 2 mak nak gi tolong masak2 kat umah dia. Tanye gak tahlil untuk sape. Rupanya tahlil untuk Na*il.


Malam 2 ramai gak yang datang. Tok imam kampong pun datang. Kawan-kawan sekampung yang rupa da lain bebenor pun datang. Orang-orang tua, budak2, brother2 pun datang. Adik kembar n adik pompuan aku pun datang gak. Masuk rumah, ada sedikit perubahan walaupun tak banyak. Cari2 gak mana Wak Sae*ah, dia da kat dapur, tengah sibuk nak uruskan makan2 malam 2. Jupa ngan Wak La*a, steady seperti biasa. Kuat bercerita orang tua 2. Jupa anak dia- Abg Jema*, sihat dia sekarang. Borak2 sikit je dengan dia time tengah makan. Itupun dia yang tegur aku. Kalo tak, memang tak perasan. Dia sekarang da jadi guru besar sekolah agama. Anak2 dia tak nampak pulak. Mungkin kat dapur. Tegur gak ngan menantu Wak Sae*nah. Hoho lama tol x jupa dia. Sampai dia ckap aku makin kurus. Hahaha. Anak pompuan dia yang kecik 2 pun perasan aku datang. Semacam je tgk aku. Mungkin ingat2 lupa. Yela dulu selalu datang. Tapi la ni jarang sangat singgah umah. Aku rasa macam jahat semacam aku ni. Ameen Sorij* pun datang gak. Haha dia masih kenal lagi kat aku. Malam tu makanan tipikal di majlis2 kenduri tahlil- nasi, sambal udang, ayam kicap, sayur. Ada kek coklat gak.






Wak La*a yang ramah dan kuat bercerita. Layan je la pe susah. Biar senang hati






Gambar sepasang suami isteri- Wak La*na and Wak Sae*ah. Kabur sikit gambar ni. Tua da orang tua ni. Dulu kecik2 selalu aku main2 kat umah dia ngan Na*il dan cucu2 dia yang lain. Garang Wak Sae*ah ni tapi sebenarnya baik. Sekarang ni time jupa dia je conpem dia tanya bila nak kawin. Siap bg tips nak pilih bini. Dia selalunya kata “mak da tua. Nak jugak tengok nuar kawin. Takut tak sempat tengok nua nanti. Dulu Abg Jema* cukup je umur macam ko ni, mak cepat2 carikan. Toksah lambat2 kawin. Nua nak mak carikan ke? Mak banyak je calon” hoho nua bukannya nak kawin lambat. Xde pun orang masuk meminang kat nua ni. Kalo boleh sekarang gak nak kawin. Insya Allah kawin la nanti nua. Amin
`
`
`

No comments:

Post a Comment