SeLAmat DaTAnG Ke Duniaku. Perkongsian dETik BerMuLAnya SuATu KEperCAyAaN
RSS

Monday, September 21, 2009

Hari Raya Pertama




Selamat hari raya suma....hohoho alhamdulillah setelah penat pose, tiba la ari utk berpoya2 n bersuka ria...rakan2 kita si syaiton yg direjam udah terlepas kurungan, leh la join kita...huhu padan muka diorang kena ikat sebulan...patutnya berbulan kena ikat diorang ni....khokhok...tak baik dowh...teruskan momentum bulan pose ari 2 walaupun pose da abis...insyaAllah...


Biase la pepagi hari raya...konpem org bangun pagi nak siapkan brg raya...aku huishhh geram tul...tak dpt menikmati dan merasai nikmatnya tido hari raya dengan aman sentosa+makmur+tenteram ha pe lagi.....tiap2 hari raya mesti cam ni....tukar la ari lain...hohoho...cis marah sama itu bebudak kat kawasan perumahan aku ni....ada je nak diletupnya....kejap2 meletup....tido aku pun udah ada irama dia...kejap2 berombak...kejap2 vibrate...kejap2 kena histeria n sawan....terkejut punya pasal...cis


Last2 kasi bangun....tolong mak aku kat dapur...wat la pe yg patut...da tido x dpt...tapi raya ni yg specialnya.....tengokla bekas kueh mak aku wat buat kat atas....bercorak2 kalor purple wa cakap lu...hehe...ape la mak aku ni...rajin bebenor...siap dililitnya bekas kueh tu ngn riben....aku mula2 tak perasan...bila task nak isi kueh raya baru la ternampak ini bekas kueh yg comel...tu yang dlm gambar x siap lagi....ada kupu2 nk letak atas bekas, lum gam lagi...haha






Solat hari raya kat kolej mara ba*ting...sejak aku sekolah menengah lagi, selalunya kalo solat jumaat n hari raya, kitaorang solat kat sini je, dekat ngn umah...dalam kolej ni ada masjid...boleh la combine ngn student2...aku udah lama tak solat kat masjid kampung...paling last pun yang aku ingat masa solat isyak, tu pun before akad nikah makcik aku...






Lepas solat, g kubur ngn ayah...ziarah kubur atuk, wan n mak andak...aku rancang nak g semalam tapi semalam punya schedule punya la padat...sampai tak leh kuar umah





Pintu umah dibuka utk tetamu setelah abis solat raya. Lepas 2 berdozen bbudak2 datang...apa la yg ada kat kepala diorang ni...umah aku gak yang mula2 jadi mangsa...xpe2 hari raya..mesti berfikiran positif...


Then, sedara yang first datang umah = family Pak Lang (see pic)...besor da anak dia...diorang mula2 singgah sini dulu then aftr dat g umah mak long. Abg M*zi n keluarga pun ada.


Then bermula marathon hari raya kat umah aku...letih dowh nak tangkap gambar sorang2...ija* n family, jiran, sepupu dari keluarga Mak Ngah blablabla...tengahari baru dapat kuar umah...itu pun berdesup cepat2 siap sbb takut ramai lagi yang dtg...hahaha andaian kitaorang memang tepat..once kitaorang kuar raya...sedara, sepupu kol nak datang umah....kah kah lambat la korang hahaha...datang la malam karang






Sian kucing aku ni...majuk la tu sebab tak belikan dia baju raya...hehe...ari raya ni jangan la masam muka...kena la bergumbira...ni tak asik tido je si hitam ni..port tido kat tepi tingkap hahaha




woooo...akhirnya dapat gak melepaskan diri dari umah...lambat keluar seminit je...berduyun2 orang datang beraya...First house yg nak visit off course umah my atuk n nenek....kat sana udah ada sepupu aku sampai...aku de belikan kain batik untuk nenek aku...tapi mak aku cakap kain2 aku beli kecik sangat....tak muat ngn nenek aku...last2 tak jadi bagi tapi aku ganti ngn duit raya bg kat nenek aku..atuk suka la...dapat kain sarung n duit raya...takkan aku nak bagi nenek je hehe...i love u both...





Raya beramai umah Paman Tal*s. Every tahun mesti singgah...Dulu kecik2 aku selalu main2 ngn anak dia kamal...tapi sekarang dia da jarang and tak pernah aku jupa..sebabnya dia udah jadi bomba...hohoho




Ayah aku tengah minta maaf ngan Paman Tal*s. huhu time aku salam, byk gila dia tanya aku...soklan sensitip pulak 2





G raya umah ijal...tapi yang ni ayahnya...pengetua tu jangan main2...karang disebatnya aku ni...aku lupa nama dia hahaha...kecik2 dl kalo kenduri umah dia...suka sangat main tepi batang paip sebelah jalan raya





Raya rumah paman Luki..dulu masa kecik aku rapat sangat2 dengan anak dia- kahfi...kitaorang selalu main bola sama2...yela sepupu2 n makcik2 aku suma pompuan....sikit je lelaki...time kenduri je aku g merayau g umah paman aku cari dia ni n kumpul ngan kamal, zulm*, brother (ntah lupa nama dia) main bola sama2...tapi kahfi udah lama meninggal dunia sbb xcident...al-fatihah






Sedara yang ikut sekali beraya...perasan tak tahun ni ramai benor yang berbaju ungu...kah kah kah...aku je macho berbaju teluk belanga biru tua...my future tutt pakai kalor pe kat sana...lalalala






Balik kampung atuk aku tapi g umah mak ngah..umah atuk aku udah xde lagi..sedih dowh...kat umah atuk aku ni la dulu masa kecik2 dl main2 ngn sepupu aku, main nyorok2 belakang pokok kopi, g lastik budak umah sebelah, cari biji sagu, cari rambutan n pulasan, malam2 sibuk2 g kebun tunggu durian..last sekali durian tak dpat tapi gegetan nyamuk yang dapat kah kah...main bola gak kat sebelah pokok nona, main mercun kasi lawan orang sebelah haha...berlumba2 sapa bukak pose dulu huhu...tapi sume tu tinggal kenangan sejak wan and atuk aku udah tiada...:(




Mak Ngah aku yang kuat bercerita...ada je yang dibebelkannya tu...hahaha...gambar pak Ngah tak sempat tangkap sebab dia ni usah tul nak dok statik




Lepas raya umah pak ngah, terus balik umah sebab nak masak...malam ni ramai orang nak datang umah...siap je masak...baru la diorng sampai

Bibik Jo pun datang umah dari KL. Nasib baik sempat snap gambar dia. Before dis masa anak2 Pak Uda n Abang Ajib datang umah aku tak sempat snap gambar sebab sibuk..hohoho...cuma ayah n mak aku je yang sempat melayan

Bibik Jo ni every year mesti datang umah. Dia datang semalam dengan anak2 dia, far*na, as*ar n af*f...Dia ni baik sangat2 ngan aku. Aku rasa selamat kalo berborak2 ngan dia even benda rahsia sekalipun...InsyaAllah, masa nua* lepas kawin nnt, the first house that i should visit is ur house..nak tunjuk kat bini inilah makck aku yang paling baik n sporting..aku harap bibik jo sabar dan tabah atas segalanya..




Paman Ra*im and family datang umah. B*y n *ura pun ada. Cuma *ar*a n husband je xde. Diorang datang dari melaka. Aku memang rapat ngn anak2 paman aku ni. Umur pun hampir2 sama. Masa kecik dulu selalu main sama-sama. La ni jarang sangat jupa. Tapi masa aku outstation dok melaka sbulan, aku kadang2 singgah umah dia. hoho




Mkcik pau*ine tengah melantak makan rendang...hohoho...siap2 borak ngan dia





Lepas maghrib je, sedara2, mkck n pakcik belah mak aku udah serbu rumah. Paman ta*ir, bibik r*zi, paman al*p n keluarga, bibik i*a n husband, bibik ha**yah, sepupusss suma ada, riuh tol umah aku...Petang tadi diorang da wat date ngn parent aku nak datang umah..sebab kalo x conpem ayah aku g beraya malam ni...siap mintak mak aku wat sup daging hahaha...

Masa ni Sepupu sepapat n makcik tengah makan nugget, fish ball n hotdog depan tv...dapur udah penoh




Makcik2 and Pakcik2 tengah melantak sup daging, rendang n ayam kat dapur...hahaha...berapi diorang makan...sbb sambal yg mak aku wat kaw2nya pedas





Masa ni makcik2 n sepupu dok sibok bukak hamper. Ayah aku dapat hamper tapi lom bukak lagi..huuhu blurnya gambar ni





Last visitor adalah abg ham*an and family. Abg Ham*an ni anak pak lang aku. Diorang datang dari perak. Udah lama tak jupa dia. Jupa cuma time hari raya. Aku time lepas salam2, then g depan tv..lepas tu tido tak hengat...penat dowh arini...



p/s: kesimpulan hari raya pertama: hampir suma orang, sepupu, mkck, pkck, akak2..suma tanya, bila nak kawin? sudah ada yang punya? gf ada ada? nak paman carikan? bila nk ada menantu ni? blalala.....waaaa sian kat aku....berbuih mulut aku nak mengcover....

Ya Allah Ya tuhanku, Engkau temukanlahku jodoh yang secocok denganku dan serasi dengan familyku...Amin


`
`
`

No comments:

Post a Comment